Co dalej z rabatami w mieszkaniach?

Biura sprzedaży deweloperów wypełnione są chętnymi na zakup mieszkań, którzy chcą dokonać zakupu taniej i zdążyć zaciągnąć kredyt przed wprowadzeniem nowych przepisów. Jakie mieszkania są najczęściej wybierane? Czy można jeszcze liczyć na rabat?

– Generalnie najbardziej pożądane przez klientów są gotowe lokale z tzw. segmentu popularnego. Wiąże się to z tym, że kupujący mają możliwość zobaczenia mieszkania i ponoszą niższe koszty obsługi kredytu hipotecznego – mówi serwisowi nieruchomości Dompress.pl – Tomasz Kaleta, dyrektor ds. sprzedaży w LC Corp.

Tomasz Kaleta przyznaje, że z uwagi na ograniczoną w ostatnich miesiącach podaż, okres sprzedaży mieszkań systematycznie się kurczy. Zauważa, że obecnie sprzedaje się więcej mieszkań niż jest wprowadzanych do sprzedaży. – W początkowym okresie budowy sprzedają się przede wszystkim małe mieszkania, które często kupowane są w celach inwestycyjnych. Takich transakcji w ostatnich miesiącach jest coraz więcej. To efekt niskich stóp procentowych oraz niskich cen mieszkań, przez co taka a nie inna lokata kapitału staje się bardzo korzystna – zwraca uwagę dyrektor LC Corp.
Największym zainteresowaniem w całym cyklu sprzedaży, cieszą się mieszkania z segmentu popularnego o najlepszej relacji liczby pomieszczeń do powierzchni. W tym segmencie rynku najważniejsza dla klientów, obok lokalizacji, jest cena całkowita za mieszkanie, która z kolei jest wypadkową powierzchni i ceny za mkw.

Według Tomasza Kalety, na największe rabaty można liczyć przy zakupie apartamentu, dużo niższe są one w tzw. segmencie popularnym. Wysokość upustów zależy od kilku czynników, w szczególności segmentu rynku, układu mieszkania i jego atrakcyjności, zaawansowania prac budowlanych, harmonogramu wpłat, oraz tego czy klient wraz z mieszkaniem kupuje miejsce postojowe lub komórkę lokatorską.

Przyznaje, że w ostatnim kwartale wzrosła średnia cena mieszkań, również LC Corp podwyższyło ceny mieszkań dla niektórych z projektów. – Jeśli upusty są już przyznawane to dla małych mieszkań mają one charakter raczej symboliczny. O większych rabatach można myśleć przy mieszkaniach większych lub problematycznych (bez balkonu, z wystawką na północ, z dużą powierzchnią komunikacji) – zaznacza.

Dyrektor ds. sprzedaży Wawel Service – Piotr Kijanka potwierdza, że deweloperom łatwiej jest sprzedać tańsze projekty. – Sprzedaż lokalu wartego ponad pół miliona złotych trwa zwykle dłużej niż lokalu wystawionego za 230 tys. zł. Są też takie mieszkania, których sprzedaż trwa nawet kilka lat – mówi serwisowi Dompress.pl.

Na szybkość sprzedaży mieszkań składa się kilka czynników, w pierwszej kolejności kupców znajdują lokale o mniejszym metrażu i cenie, a w ostatniej mieszkania duże i drogie. – Według naszych wewnętrznych analiz przeciętna poszukiwana powierzchnia jest zbliżona do 50 m kw., a jedynie kilka procent kupujących szuka dużo większych lokali – podkreśla Piotr Kijanka.

Odnośnie metrażu, wciąż najbardziej popularne są mieszkania dwupokojowe, o powierzchni 40 – 60 metrów kwadratowych. Takie lokale, ze względu na przeważający w Polsce model rodziny 2+1 lub 2+2 oraz zdolność kredytową nabywców, wydają się najbardziej rozsądnym wyborem. Przyznaje, że niezmiennie największą popularnością cieszą się mieszkania w lokalizacjach poza ścisłym centrum miasta, ale dobrze z nim skomunikowane, z rozbudowaną infrastrukturą.

W ofercie Wawel Service jest szeroki wybór mieszkań kompaktowych. W krakowskich inwestycjach spółki przy ul. Klonowica, Wężyka 10 i Wielickiej 44 oraz energooszczędnej inwestycji Borkowska (budynku B1 i B2) blisko 80 proc. oferty stanowią lokale tego typu. Poszukujący w Krakowie mieszkań o większych metrażach i lokali dwupoziomowych znajdą je z kolei w projektach Wawel Service przy ul. Mochnackiego i Apartamenty Sowiniec na Woli Justowskiej.

Każdego tygodnia do puli „Oferty Tygodnia” trafia kilka nowych ofert, które deweloper wystawia w promocyjnej cenie. Obecnie kupując mieszkanie w inwestycjach Wężyka 10 i Borkowska (B1 i B2) klienci Wawel Service mogą liczyć na komórkę lokatorską gratis.

Klienci poszukują głównie mieszkań w przedziale cenowym między 300 a 350 tys. zł. – Największym zainteresowaniem cieszą się mieszkania dwupokojowe lub trzypokojowe do 55 mkw. Najszybciej sprzedają się mieszkania na piętrach, koniecznie z balkonem lub tarasem. Czas, w jakim lokale trafiają do właścicieli zależy od stopnia zaawansowania inwestycji. W wypadku mieszkań gotowych nie jest to czas dłuższy niż 2 miesiące – szacuje prezes spółki Dolcan.

– Z naszej oferty bardzo dużym zainteresowaniem cieszyły się mniejsze mieszkania we flagowej obecnie inwestycji Ogrody Ochota przy Al. Krakowskiej, a także nieco większe mieszkania objęte specjalnymi promocjami związanymi z dniami otwartymi czy targami – przyznaje Tomasz Panabażys. Dodaje, że klienci cenią sobie inwestycję za doskonałą lokalizację, ciekawe układy mieszkań, a także ogrody zimowe z widokiem na miasto.

Nnajdłużej sprzedają się lokale z segmentu, który można określić jako średnia wyższa półka, oraz mieszkania o dużych metrażach. – W związku z kryzysem, którego reperkusje są wciąż odczuwalne, klienci bardzo ostrożnie wydają każdą złotówkę i niechętnie decydują się na większe metraże. Chociaż ten trend zaczyna się powoli odwracać, nabywcy zaczynają poszukiwać też nieco większych mieszkań, to jednak te o największej powierzchni zwykle najdłużej czekają na nabywców – przyznaje prezes spółki Dolcan.

Polityka dotycząca negocjowania cen u każdego z deweloperów jest inna. – Jednak upusty zwykle zależą od metrażu danego mieszkania, jego układu, a także od specyfiki konkretnej inwestycji, głównie od jej położenia. Najczęściej w wypadku mieszkań najbardziej popularnych w danym czasie na rynku nabywcy mogą liczyć na mniejsze upusty. Tak jest obecnie w wypadku niewielkich mieszkań dwupokojowych – mówi serwisowi Dompress.pl.

Dompress.pl

 

Print Friendly, PDF & Email